Vinjettbild vandringen Start / Vandringen

Vandringen

Drömmen om Sarek

Årets fjällvandring brukar börja vid köksbordet. Med kartor och fjällitteratur kan drömmarna få fritt spelrum. För att kunna boka tågbiljetter och planera mängden mat gjorde vi en ganska detaljerad rese- och vandringsplan. Vår plan blev att först vandra söderut från Saltoluokta ner till Sitojaurestugan. Därifrån ta båt till Rinim. Där skulle vi vandra genom Pastavagge till Pielevalta. Så skulle vi runda Ähpar för att öterkomma till Rinim och sedan samma väg tillbaka till Salto.
27 juli börjar vi den drygt dygnslånga resa till Saltoluokta. Vi hade planerat en vilodag i Salto. Väl var det: för tältet vi hyrt behövde ses åver.

Kristina vid tältet 29 juli - 1 augusti. Vi börjar vandringen söderut. Det tar oss tre vandringsdagar, vi hade räknat med två. Det blev tre härliga vandringsdagar i lugnt tempo. Vädret växlande men i stort uppehåll. Vi är ganska tidigt framme i Sitojaure. Bra. För strax börjar det regna och blåsa kraftigt. Båten till Rinim är inställd på eftermiddagen. Även nästa dag bjuder på regn och blåst och båtfärden är inställd också denna dag. Även följande dag inställd! Vi räknar våra planerade vandringsdagar vi teoretiskt har framför oss och konstaterar att komma runt Ähpar, det kan vi glömma. Men till Sarek ska vi!!

2 augusti på eftermiddagen är vi på väg över sjön mot Rinim. Då hade vi hört på radio att nästa dag, 3 augusti, skulle det bli ett uppehåll i det djupa lågtryck, som just då dominerade väderleken. Vi hade lyckats övertala den samiske båtföraren att skjutsa oss över till Rinim. Det var kallt, blåsigt och småregn. Att gå från båtlämningen fram till mynningen av Pastavagge kändes som en bedrift. Att få upp Hillebergstältet var däremot rena barnleken. Inne i tältet blir det snabbt varmt och skönt, där vi sitter i våra sovsäckar. Vår nylagade paella smakar gudomligt. Mätta och nöjda ligger vi och lyssnar på det rasande ovädret därute. Uppe vid tälttaket fladdrar handdukarna i takt med tältpinnarnas svaj. Men tältet flyttar sig inte en millimeter.

Tage
	fotograferarNästa dag, 3 augusti, är det sol från klarblå himmel. Det är helt vindstilla. Vi vandrar in i Pastavagge. Det är svindlande att titta uppåt. Fjällväggarna ligger nära och är så höga. Stigen letar sig framåt. Stundom är det stenigt och brant, stundom gräshed. Mycket blommor. Med andakt lagar vi vår lunch på en blomsteräng alldeles vid Skaitatjvagge och går så långt vi kan utan att riskera att det är m&oauml;rkt när vi kommer hem till tältet. Vi får en underbar dag med smak av Pastavagge och Sarek.

4 augusti. Det har blåst rejält under natten. Nu på morgonen börjar det också regna. Frukosten får tillagas inne i tältet. Vi tvingas också packa våra ryggsäckar inne i tältet. Innan vi river tältet passar vi på att äte lunch. Efter en regnig och blåsig vandring kommer vi till vår mötesplats. Medan vi väntar på vår båtförare tar vi på oss alla kläder vi har. Snart hör vi båten komma. Vi är tacksamma att någon vill ge sig ut i det här vädret. Vår same berättar att ett rum är reserverat för oss och att en brasa i kaminen väntar. Det värmer att höra all omtanke. Efter en dryg timmes båtfärd stiger vi i land vid Sitojaurestugan genomvåta och kalla. Snart sitter vi bänkade i dagrummet och känner förföriska dofter från vår gryta, timjan, vitlök .... Idag serveras burgundisk köttgryta med ris, till efterrätt jordgubbskräm.

5 augusti - vilodag. Vi torkar tältet och kläder. Ute regnar det och blåser.

6 - 7 augusti vandrar vi till Saltoluokta i växlande väder, mest regn. Tältet är vått och tungt sista etappen. Vi övernattar på Salto.

8 - 10 augusti. Nu lämnar vi fjällvärlden och beger oss till Gällivare. Eftersom vi köpt tågbiljetter i förväg till kvällen den 9 augusti har vi plötsligt fått ett dygn "över". Men på det sättet får vi ett dygn i Gällivare. Hela vägen till Gällivare regnar det. Tur att hotellet ligger alldeles framför stationen.

Under natten upphör regnet. En solstråle väcker oss på morgonen. Himlen är klarblå. Efter en natt mellan nymanglade lakan är vi redo för hotellfrukosten. Fjällgröt i all ära. Men denna frukost avnjuter vi grundligt och länge. Sedan kan vi strosa runt i Gällivare och njuta av sol och botanisera bland alla uteserveringar. Framåt kvällningen äntrar vi tågresan hem och efter ett dygn är vi hemma igen.